Idea liikkuen luokkaretkelle – projektista sai alkunsa yläkoulun liikunnanopettajan Markus Määtän toimesta. Markus oli jo pidempään miettinyt mitä nuorten heikentyneelle kunnolle ja liikkumattomuudelle pystyisi koulussa tekemään. Syksylle 2014 hänelle oli tulossa valvontaluokka ja sitä kautta luokkaretkirahankeräys olisi ajankohtainen. Mieleen tuli voisiko rahaa kerätä muuten kuin tuotteita myymällä, jos kerta urheiluseuratkin tekevät yhteistyötä yritysten kanssa, niin miksi sama ei onnistuisi koulun luokaltakin. Siitä se idean työstäminen sitten lähti ja kesän aikana monien mutkien kautta tuotos saatiin valmiiksi esiteltäväksi oppilaille ja huoltajille.

Rukan koulun luokka

Idea esiteltiin 7. luokan vanhempainillassa, esittelystä jäi hyvä fiilis, sillä oppilaat ja huoltajat ottivat uuden terveellisen rahankeräysvaihtoehdon innolla vastaan. Vielä kyselylomake koteihin halukkuudesta osallistua projektiin vahvisti näkemystä, kaikki halusivat lähteä mukaan! Projekti polkaistiin käyntiin marraskuussa 2014, kaikilla oppilailla ei vielä tällöin ollut sponsoria, mutta asia korjaantui ensimmäisten kuukausien aikana. Sponsorien hankkiminen oli koko projektin aikana todella helppoa, sillä yritykset ja yksityiset henkilöt lähtivät mielellään mukaan terveyttä edistävään kampanjaan. Ensimmäisten kuukausien aikana teimme luokallemme blogin ja facebook-sivut, yritysten ja projektin näkyvyyden lisäämiseksi. Samoihin aikoihin hankimme oppilaille t-paidat ja urheilutakit, joihin painoimme mukana olevien sponsoreiden mainokset sekä luokkamme blogin osoitteen. Nyt yhteistyökumppaneilla oli päivästä toiseen liikkuva mainos tien päällä. Läpi kampanjan ajan pyrimme lisäämään meitä tukeneiden yritysten näkyvyyttä eri tavoin. Muistimme myös heitä yhteistyöstä muunmuassa joulutervehdyksin joka vuosi. Maaliskuussa 2015 saimme näkyvyyttä myös paikallislehden kautta, joka julkaisi lehtijutun ja videon projektin alkuhetkistä. Muistan miten oppilaat eivät jännitykseltään meinanneet saada haastattelutilanteessa sanaa suustaan. Myöhemmin teimme myös itse lehtikirjoituksia paikallislehteen, joka oli yksi yhteistyökumppaneistamme. KUVA 1 (ruka1.jpg) KUVA 2 (ruka2.jpg) Idea sai nuoret liikkeelle heti alusta alkaen ja liikuntamäärät nousivat merkittävästi heti ensimmäisten kuukausien aikana. Alussa oppilaat olivat hieman mietteliäitä, miten projekti tulisi onnistumaan, mutta melko pian heille selvisi että ”me onnistutaan tässä”. Oli hienoa huomata, kun oppilaat havaitsivat miten luokan retkikassaa saa kartutettua mielekkäällä ja helpolla tavalla. Liikuntaprojektin aikana opettajana kannustin nuoria liikkumaan erilaisten tempausten muodossa. Mukaan mahtui koulun tapahtumista taisto-kampanja, laskettelukerho, liikuntakerhot, kaveritunnit, retkipäivät, koulun liikuntapäivät, salibandy- ja jalkapalloturnaukset sekä muut koulun liikunnalliset tapahtumat. 9. luokan syksyllä osa oppilaista osallistui Kuusamon koulujen yleisurheilukisoihin, joista tuliaisina luokkamme sai 3 mitalia. KUVA 3 (ruka3.jpg) KUVA 4 (ruka4.jpg) Projektiin mahtui myös koulun ulkopuolelle suunnattuja kampanjoita. Asetimme yhdessä luokkamme kanssa vuodelle 2015 tavoitteeksi liikkua enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä onnistui hienosti, sillä jokaisen oppilaan liikuntamäärät nousivat merkittävästi vuoden aikana. Vuosi 2016 laitettiin käyntiin ”täydellisellä tammikuulla”, jossa jokaisen tavoitteena oli liikkua tammikuun aikana vähintään 31 tuntia (1 tunti / päivä). Vain kaksi oppilasta ei päässyt tavoitteeseen, mutta heidänkin tulokset olivat hienot, 27 ja 29 tuntia. Vuosi saatiin käyntiin todella aktiivisissa merkeissä. Oppilaiden kuntoa ja liikehallintaa testattiin projektin aikana 10 testin avulla, nämä testit tehtiin 6 kertaa yläkoulun aikana. Ensimmäinen testi tehtii ennen liikuntakampanjan alkua ja muut sen aikana. Testien tarkoituksena oli seurata oppilaiden kunnon kehittymistä, vaikuttaako liikkuminen kuntoon. Ensimmäisen puolen vuoden aikana oppilaiden kunto parani merkittävästi, luokan kuntotestien kerkiarvo nousi 15 prosenttia. Jokaisen oppilaan kunto parani, suurimmat parannukset kunnossa olivat yli 50 %. Puolet luokan oppilaista paransivat omaa kuntoaan yli 15 %. Nämä tulokset olivat hieno osoitus oppilaille siitä, miten päivittäinen liikunta pitää kehon voimissaan. KUVA 5 (ruka5.jpg) KUVA 6 (ruka6.jpg) Terveysteko sai reilun kahden vuoden aikana paljon näkyvyyttä. Joulukuun 7. päivänä saimme tietoon, että projektimme on ehdolla Vuoden Terveysteko 2017 – kilpailun voittajaksi. Paikka kolmen finaalistin joukossa oli todella kova saavutus. Kilpailu huipentui 26.1.2017 Helsingissä pidettyyn Health Awards – tapahtumaan, jossa luokkamme kruunattiin voittajaksi! Tämän lisäksi näkyvyyttä tuli projektin aikana aikakausilehtien, ilta-sanomien, rukamessujen sekä nuorten akatemian – osallisuusoppaan kautta. Oppaaseen valittiin suomesta 15 oppilaita osallistavaa esimerkkiä, oli hienoa olla yksi näistä. Opas on yksi osa valtakunnallista yläkouluikäisten terveydenedistämishanketta. Oppilaat halusivat toteuttaa yläkoulun aikana myös yhden tuotteiden myyntikampanjan. Myyntityön jälkeen he olivat sitä mieltä, että pääsevät huomattavasti helpommalla kun pelkkä liikkuminen kerryttää rahaa luokan retkikassaan. Tämän myyntikampanjan myötä he eivät halunneet enää tehdä uusia myyntejä vaan keskittyivät mieluummin liikkumiseen. Liikuntojen seuraaminen päättyi maaliskuun lopussa. Viimeisenä yhteisenä liikuntasuorituksena kävimme liikuntatunnilla keväisellä hiihtolenkillä, jonka varrella palkitsin oppilaat jäätelöillä onnistuneesta projektista. Vielä oli jäljellä viimeiset laskutukset ja luokkaretken suunnittelu. KUVA 7 (ruka7.jpg) KUVA 8 (ruka8.jpg) Projekti huipentui toukokuussa tehtyyn luokkaretkeen Kreetalle. Saimme viettää ikimuistoisen viikon Kreikan lämmössä erilaisten aktiviteettien ja lomailun parissa. Tarkempi reissukuvaus löytyy luokan blogista sekä videopäiväkirjana. Terveisin liikunnanopettaja Markus Määttä

Idea esiteltiin 7. luokan vanhempainillassa, esittelystä jäi hyvä fiilis, sillä oppilaat ja huoltajat ottivat uuden terveellisen rahankeräysvaihtoehdon innolla vastaan. Vielä kyselylomake koteihin halukkuudesta osallistua projektiin vahvisti näkemystä, kaikki halusivat lähteä mukaan!

Projekti polkaistiin käyntiin marraskuussa 2014, kaikilla oppilailla ei vielä tällöin ollut sponsoria, mutta asia korjaantui ensimmäisten kuukausien aikana. Sponsorien hankkiminen oli koko projektin aikana todella helppoa, sillä yritykset ja yksityiset henkilöt lähtivät mielellään mukaan terveyttä edistävään kampanjaan.

Ensimmäisten kuukausien aikana teimme luokallemme blogin ja facebook-sivut, yritysten ja projektin näkyvyyden lisäämiseksi. Samoihin aikoihin hankimme oppilaille t-paidat ja urheilutakit, joihin painoimme mukana olevien sponsoreiden mainokset sekä luokkamme blogin osoitteen. Nyt yhteistyökumppaneilla oli päivästä toiseen liikkuva mainos tien päällä. Läpi kampanjan ajan pyrimme lisäämään meitä tukeneiden yritysten näkyvyyttä eri tavoin. Muistimme myös heitä yhteistyöstä muunmuassa joulutervehdyksin joka vuosi.

Maaliskuussa 2015 saimme näkyvyyttä myös paikallislehden kautta, joka julkaisi lehtijutun ja videon projektin alkuhetkistä. Muistan miten oppilaat eivät jännitykseltään meinanneet saada haastattelutilanteessa sanaa suustaan. Myöhemmin teimme myös itse lehtikirjoituksia paikallislehteen, joka oli yksi yhteistyökumppaneistamme.

Idea sai nuoret liikkeelle heti alusta alkaen ja liikuntamäärät nousivat merkittävästi heti ensimmäisten kuukausien aikana. Alussa oppilaat olivat hieman mietteliäitä, miten projekti tulisi onnistumaan, mutta melko pian heille selvisi että ”me onnistutaan tässä”. Oli hienoa huomata, kun oppilaat havaitsivat miten luokan retkikassaa saa kartutettua mielekkäällä ja helpolla tavalla.

Liikuntaprojektin aikana opettajana kannustin nuoria liikkumaan erilaisten tempausten muodossa. Mukaan mahtui koulun tapahtumista taisto-kampanja, laskettelukerho, liikuntakerhot, kaveritunnit, retkipäivät, koulun liikuntapäivät, salibandy- ja jalkapalloturnaukset sekä muut koulun liikunnalliset tapahtumat. 9. luokan syksyllä osa oppilaista osallistui Kuusamon koulujen yleisurheilukisoihin, joista tuliaisina luokkamme sai 3 mitalia.

Projektiin mahtui myös koulun ulkopuolelle suunnattuja kampanjoita. Asetimme yhdessä luokkamme kanssa vuodelle 2015 tavoitteeksi liikkua enemmän kuin edellisenä vuonna. Tämä onnistui hienosti, sillä jokaisen oppilaan liikuntamäärät nousivat merkittävästi vuoden aikana. Vuosi 2016 laitettiin käyntiin ”täydellisellä tammikuulla”, jossa jokaisen tavoitteena oli liikkua tammikuun aikana vähintään 31 tuntia (1 tunti / päivä). Vain kaksi oppilasta ei päässyt tavoitteeseen, mutta heidänkin tulokset olivat hienot, 27 ja 29 tuntia. Vuosi saatiin käyntiin todella aktiivisissa merkeissä.

Oppilaiden kuntoa ja liikehallintaa testattiin projektin aikana 10 testin avulla, nämä testit tehtiin 6 kertaa yläkoulun aikana. Ensimmäinen testi tehtii ennen liikuntakampanjan alkua ja muut sen aikana. Testien tarkoituksena oli seurata oppilaiden kunnon kehittymistä, vaikuttaako liikkuminen kuntoon. Ensimmäisen puolen vuoden aikana oppilaiden kunto parani merkittävästi, luokan kuntotestien kerkiarvo nousi 15 prosenttia. Jokaisen oppilaan kunto parani, suurimmat parannukset kunnossa olivat yli 50 %. Puolet luokan oppilaista paransivat omaa kuntoaan yli 15 %. Nämä tulokset olivat hieno osoitus oppilaille siitä, miten päivittäinen liikunta pitää kehon voimissaan.

Terveysteko sai reilun kahden vuoden aikana paljon näkyvyyttä. Joulukuun 7. päivänä saimme tietoon, että projektimme on ehdolla Vuoden Terveysteko 2017 – kilpailun voittajaksi. Paikka kolmen finaalistin joukossa oli todella kova saavutus. Kilpailu huipentui 26.1.2017 Helsingissä pidettyyn Health Awards – tapahtumaan, jossa luokkamme kruunattiin voittajaksi! Tämän lisäksi näkyvyyttä tuli projektin aikana aikakausilehtien, ilta-sanomien, rukamessujen sekä nuorten akatemian – osallisuusoppaan kautta. Oppaaseen valittiin suomesta 15 oppilaita osallistavaa esimerkkiä, oli hienoa olla yksi näistä. Opas on yksi osa valtakunnallista yläkouluikäisten terveydenedistämishanketta.

Oppilaat halusivat toteuttaa yläkoulun aikana myös yhden tuotteiden myyntikampanjan. Myyntityön jälkeen he olivat sitä mieltä, että pääsevät huomattavasti helpommalla kun pelkkä liikkuminen kerryttää rahaa luokan retkikassaan. Tämän myyntikampanjan myötä he eivät halunneet enää tehdä uusia myyntejä vaan keskittyivät mieluummin liikkumiseen.

Liikuntojen seuraaminen päättyi maaliskuun lopussa. Viimeisenä yhteisenä liikuntasuorituksena kävimme liikuntatunnilla keväisellä hiihtolenkillä, jonka varrella palkitsin oppilaat jäätelöillä onnistuneesta projektista. Vielä oli jäljellä viimeiset laskutukset ja luokkaretken suunnittelu.

Projekti huipentui toukokuussa tehtyyn luokkaretkeen Kreetalle. Saimme viettää ikimuistoisen viikon Kreikan lämmössä erilaisten aktiviteettien ja lomailun parissa. Tarkempi reissukuvaus löytyy luokan blogista sekä videopäiväkirjana.

Terveisin liikunnanopettaja Markus Määttä